تبلیغات
مشاوران هیروو - مطالب شهریور 1396

مشاوره برای درمان کودکان افسرده

تاریخ:چهارشنبه 29 شهریور 1396-09:21 ق.ظ


 

نشانه ها و درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان

 

شاید زمانی بشنویم کسی دچار افسردگی است به فکرمان خطور نمی‌کند که شخص بیمار کودک یا نوجوانی باشد، اما باید گفت که کودکان و حتی نوزاداننیز دچار افسردگی می‌شوند.

مورد با اهمیت در افسردگی کودکان این است که ما افسردگی را در دوران شاد کودکی بعید می‌دانیم، گاهی به علائم و نشانه‌های آن دقت کافی نمیکنیم و آن نشانه‌ها را به گونه‌ای غلط تعبیر می‌کنیم، مثلا کم حرفی و منزوی بودن کودک در جمع را نشانه خجالت و کم رویی او می‌دانیم یا پرخاشگری ، خشم و تندخویی کودکان را به تربیت غلط مرتبط می‌سازیم، در حالی که این علائم می‌توانند از وجود افسردگی در فرزندمان خبر دهند. از طرفی روحیات و رفتار هایی که از نظر ما طبیعی به نظر میرسد میتواند عادتی غیر معمول باشد.

 

رفتار کودکان افسرده

بعضی نشانه های افسردگی در کودکان و نوجوانان براحتی قابل تشخیص نیست و باید آنها را با دقت در حرکات و گفتار کودک و هنگام گفتگو با او فهمید، مثل اعتماد به نفس پایین همراه با احساس گناه به طوری که همیشه به دلیل کارهایی که انجام می‌دهد، عذرخواهی ‌کند یا خودش را مقصر بداند در حالی که به او ربطی ندارد و در واقع مشکلی نیز به وجود نیامده.

 

چگونگی تشخیص افسردگی در کودک و نوجوان

کودکان هرگز خودشان نمیتوانن نسبت به مشکلاتی که دارند آگاهی پیدا کنند و یا حتی بتوانند آن را توضیح دهند از این رو والدین باید هشیار باشند و همچنین با افزایش سطح آگاهی و دانش خود از طرق مختلف دید دقیقی نسبت به شرایط فرزندشان پیدا کنند 

از راه های افزایش آگاهی والدین : مطالعه ، شرکت در کارگاه های تربیتی ،مشاوره با روانشناسان متخصص کودک و دیگر راه های مفید است ، البته در شرایط خاص و زمانی که دسترسی به منابع اطلاعاتی وجود ندارد و با توجه به علائم احساس نگرانی وجود دارد میتوان در مورد نشانه ها و علائم با مشاوره تلفنی کودک و نوجوان مشورت کرد و اقدامات لازم اولیه را انجام دارد


برای درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان چه باید کرد

وجود علائم مشکوک در فرزند شما می‌تواند نشانه افسردگی او باشد، اما قبل از این‌که بخواهید خود تشخیص دهید از یک متخصص و روانشناس بخواهید تا به شما راهنمایی دهد ، چرا که علائم رفتاری و گفتاری در کودکان بسیار پیچیده است و به دلیل شناخت کم آنها از احساسات درونی خودشان نمی‌توانند براحتی حس و حالی که دارند را بروز داده یا برای شما توصیف کنند، به همین دلیل اگر چند علامت مشکوک را در فرزند خود دیدید، بهتر است قبل از هر چیز با یک متخصص روان‌شناسی کودک مشورت کنید تا بتوانید دلیل رفتار‌های او را بیابید و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید.

منبع : وبلاگ مشاوران هیروو 


برچسب‌ها: مشاوره تلفنی رایگانمشاوره روانشناسی کودکروانشناس نوجوانافسردگی


نوع مطلب : روانشناسی کودک 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

جریمه برای بد رفتاری کودک

تاریخ:پنجشنبه 2 شهریور 1396-10:00 ق.ظ

جریمه برای بد رفتاری کودک 1

جریمه برای بد رفتاری کودک

جریمه برای بد رفتاری کودک ؛ اما این جریمه باید منطقی باشد . باید در صورت امکان ارتباط روشنی میان رفتار بد کودک و نتایج ناشی ار آن وجود داشته باشد .

در ارتباط با کودکان تازه به راه افتاده ، سه مجازات منطقی و مناسب به نظر می رسد . نخستین آن سرزنش است . سرزنش مجازات منطقی است که به کودک می گوید : « اگر با دیگران خوش رفتاری نکنی ، عصبانی می شوی . » برای تاثیر سرزنش ، تکرار پشت سر هم آن درست نیست . با تکرار تاثیر سرزنش از دست می رود . اما هنگام سرزنش باید به قدر کافی جدی باشید تا کودک بداند که با او شوخی نمی کنید .

مثلا اگر کودک تازه به راه افتاده ی شما کسی را کتک می زند می توانید حالت عصبانی بگیرید و بگویید : « نه حق نداری این کار را بکنی . » مسلما به نتیجه می رسید .

 

جریمه برای بد رفتاری کودک 2

انواع جریمه برای بد رفتاری کودک و مجازات او

نوع دیگر مجازات و جریمه برای بد رفتاری کودک ، محروم کردن است . مثلا اگر کودک شما با عروسکش به کسی ضربه ای وارد کرد ، می توانید به عنوان مجازات عروسک را از دستش بگیرید و مدتی او را از عروسکش محروم کنید .

از میان جمع بیرون بردن کودک هم ، گاه مجازات موثری است . اگر کودک ، علیرغم سرزنش کلامی همچنان به زدن پدر و مادر و سایر بچه ها ادامه دهد ، می توانید او را ۵ تا ۱۰ دقیقع در اتاقش تنها نگهدارید . مجازاتی منطقی است . زدن دیگران درست نیست و مجازات آن هم می تواند چند دقیقه تنهایی کشیدن باشد . به کودک می گویید اگر می خواهی تنها نمانی باید به دیگران محبت کنی .

از کتک زدن بپرهیزید

احتمالا شما هم مثل بسیاری از والدین ، وقتی عصبانی می شوید ضربه ای به کپل کودک خود می زنید . البته آن قدرها هم اقدام وحشتناکی نیست .

در ادامه ی مطالب به تفصیل راحع به تنبیه و حدو حدودی که باید رعایت شود صحبت خواهیم کرد ؛ اما به اعتقاد ما این اقدام تادیبی مناسب برای کودکان یک تا دوساله نیست . اشکال بزرگی دارد . زدن عادت می شود و ضمن آنکه تاثیرش را از دست می دهد ، روی رابطه شما با فرزندتان تاثیر نامساعد گذاشته و به احتمال زیاد به رشد اخلاقی او لطمه می زند . چه بهتر که برای تربیت فرزند از روش های دیگری استفاده کنید .

در راهکارهایی که ملاحظه می فرمایید ، برای تربیت کودکان تازه به راه افتاده ، هفت روش توصیه شده است . به کمک این هفت روش به هر صورت باید بتوانید رفتار کودک یک تا دوساله خود را کنترل کنید ؛ هرچند مطمعنا کنترل کودک و تربیت او به هیچ وجه کار ساده ای نیست . ازین رو از این سن و جهت تربیت صحیح کودک مشاوره می تواند مفید واقع شود .

 

جریمه برای بدرفتاری کودک

 

روش های پیشنهاد شده با احترام به استقلال طلبی کودک ، به رشد اخلاقی او توجه دارند . با بکار بردن این روش ها ضمن توجه به آن چه برای تربیت فرزند خود در نظر گرفته اید ، او را در راستای رشد اخلاقی حرکت می دهید و این دراصل مفهوم و جان کلام رشد اخلاقی است .

برای استفاده از خدمات مشاوره کودکان و خانواده مشاوران هیروو ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با شماره 9092305983 تماس حاصل فرمایید

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

هفت توصیه برای تربیت کودکان تازه به راه افتاده

۱-کنجکاوی سالم او را تشویق کنید .

۲- کودک را با محدودیت ها آشنا کنید تا از مقررات و دلایل زیر بنایی آن مطلع گردد.

۳- با منع رفتار های ناپسند ، کار های دیگری را به او پیشنهاد کنید .

۴- با پرت کردن حواس کودک ، از لجاجت بی مورد جلوگیری نمایید .

۵- رفتار های خوب را تشویق و تقویت کنید تا ضمن کمک به تربیت کودک ، روابط بهتری میان او و شما بوجود آید .

۶- در صورت امکان بدخلقی کودک را ندیده بگیرید ، تا بداند با بداخلاقی و غرولند به جایی نمی رسد .

۷- می توانید اگر خواستید ، برای رفتار های ناپسند کودک مجازات منطقی در نظر بگیرید تا بفهمد پاداش بد رفتاری واکنش ناخوشایند است .

 

برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو

نوع مطلب : روانشناسی کودک 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

تاریخچه ی روان شناسی بلوغ و نوجوانی

تاریخ:چهارشنبه 1 شهریور 1396-10:00 ق.ظ

تاریخچه ی روان شناسی بلوغ و نوجوانی

تاریخچه ی روان شناسی بلوغ و نوجوانی

اکثر متخصصان و روان شناسان معتقدند که بلوغ و نوجوانی و بررسی مسائل این دوره یک پدیده ی عصر حاضر نیست بلکه به خاطر اهمیتش از قدیم بدان توجه خاصی شده است . حتی پیش از میلاد مسیح (ع) نیز به این مرحله از مراحل مختلف زندگی توجه خاصی شده است .

افلاطون ، در باره ی اجتماعی شدن کودکان از نخستین سال های زندگی تا دوره ی نوجوانی و به کمال رسیدن ، بیاناتی اظهار داشته است .

ارسطو رشد و تکامل را در سه مرحله می داند که عبارتند از : هفت سال اول « بچگی » . از ۷ سالگی تا دوران بلوغ « کودکی » و از سن بلوغ تا ۲۱ سالگی « نوجوانی» یا رشد و کمال .

در اسلام متفکران و شاعرانی نیز به این امر مهم پرداخته اند ، توجه خود را در مورد تربیت صحیح نوجوانان متمرکز کرده و توجه به این مرحله از گذران زندگی را از ضروریان و واجبات دانسته اند .


تاریخچه ی روان شناسی بلوغ و نوجوانی


ویژگی های دوران بلوغ و نوجوانی

در دوره ی نوجوانی یک سلسله ویژگی های خاص در فرد به وجود می آید . این ویژگی ها سبب متمایز شدن این دوره از دیگر دورران زندگی انسان می شود . با این حال در بین روان شناسان درباره ی مراحل نو جوانی اتفاق نظر های زیر وجود دارد :

  • نوجوانی دوره ی انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی است .
  • این مرحله از زندگی با مجموعه ای از تغییرات عمده ی جسمانی ، عاطفی ، اجتماعی مشخص می شود .
  • رشد ، یک فرایند مداوم است که با مراحل کودکی ، نوجوانی و بزرگسالی همبستگی نشان می دهد لذا ، انواع خاص تربیت در هر دوره باید مورد توجه قرار گیرد .
  • فرایند رشد نوجوانی دارای ماهیت زیستی اجتماعی است ، یعنی رشد و تکامل نوجوان از عوامل ، سرشتی ، تجارب دوران طفولیت و کودکی ، گرایش های والدین ، نقش گروه همسالان ، خواسته ها و انتظارات محیط زندگی متاثر خواهد بود . در گذشته دو دیدگاه افراطی در مورد نقش عوامل محیطی و زیستی در رشد وجود داشت که عبارتند از :

دیدگاه اول مربوط به زیست شناسان افراطی بود که رشد زیستی و جنبه های ژنتیکی را سرنوشت ساز برای رشد می دانستند که می توان از طرفداران این نظریه « آرنولد گزل » را نام برد .

دیدگاه دوم ، دیدگاه رفتارگرایی است که به نقش محیط و یادگیری ، تاکید بیش از حد کرده بود .چهره ی اصلی این گرایش « واتسون » است که تصور داشت عوامل ژنتیکی و زیستی نمی توانند بر سر راهی که عوامل محیطی برای رشد تعیین می کنند مانعی ایجاد کنند .

دیدگاه های رفتارگرایی نوجوانان

امروزه هیچ یک از این دو نظریه طرفدار چندانی ندارد زیرا اکثر دیدگاه های اخیر تعامل دو عامل زیستی و محیطی ( نضج و یادگیری ) را در رشد موثر می دانند و آنچه مورد بحث و اختلاف نظر است ، میزان تاثیر هر یک از و چگونگی تعاملی است که این دو در ایجاد تفاوت های فردی دارند .

به طور کلی ، می توان عوامل زیستی نقش تعیین کننده تری در رشد طبیعی و کمی اعضا و ساختار های بدن ، رشد و هوش ، داشته و الگو های عمومی رفتار ، فراهم ساختن مواد خام برای یادگیری و تعیین توانایی های بالقوه را بر عهده دارد . در حالی که عوامل محیطی در زمینه رشد اکتسابی ، رشد کنش ها و مهارت های ویژه ی فردی ، فراهم نمودن شرایط لازم برای شکوفایی استعداد ها و توانایی های بالقوه و رشد آداب اجتماعی و رفتار اخلاقی سهم بیشتری دارد .

برای استفاده از خدمات مشاوره تخصصی و روانشناسی کودکان و نوجوان ، بدون پیش شماره از تلفن ثابت با  ۹۰۹۲۳۰۵۹۸۳ تماس حاصل فرمایید.

یا به سایت www.heiroo.com مراجعه کنید

ویژگی های عمومی دوران نوجوانی در اهداف زیر مشخص است :

  1.  شکل گیری رشد عاطفی .
  2.  پیدایش رغبت ها و گرایش به سوی جنس مخالف .
  3.  شکل گیری و رشد اجتماعی .
  4.  رهایی از وابستگی و کنترل های خانواده .
  5.  شکل گیری در رشد شناختی .
  6.  انتخاب شغل و حرفه .
  7.  صرف اوقات فراغت .
  8.  به دست آوردن فلسفه زندگی .
  9. خودشناسی .

تاریخچه ی روان شناسی بلوغ و نوجوانی

تقسیم بندی مسائل بلوغ و نوجوانان

داشتن اطلاع از این مسائل به روان شناسان کمک می کند تا مسائل نوجوانان را به چند دسته ی زیر تقسیم بندی کنند :

  1.  مسائل شخصیت ، رشد اجتماعی و عاطفی .
  2.  فقط رشد جسمی ، تغییرات فیزیولوژیک و روابط جنسی.
  3.  یادگیری و مسائل فکری و هوشی نوجوانان در مدارس و سایر محل ها .

مطالعه درباره ی نوجوانی ، بلوغ در دنیای امروز از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است . چنان چه رشته های زیست شناسی ، جامعه شناسی و مردم شناسی مطالعه ی این دوره را جزو فعالیت های خود قرار داده اند .
آغاز و پایان دوره ی نوجوانی برای افراد یکسان نیست . افراد از لحاظ تفاوت های فردی هم از لحاظ زیستی و هم از لحاظ روحی با هم یکسان نیستند . الگو های رفتاری در جوامع مختلف با هم تفاوت دارند . در بعضی جا ها دوره ی نوجوانی بسیار کوتاه است .

تقسیم بندی دوران نوجوانی

روان شناسان در مورد سن شروع و پایان نوجوانی بیشتر از میانگین سن سخن گفته اند . بر این اساس نوجوانی به سه مرحله تقسیم می شود .

  1. پیش نوجوانی ۱۰ تا ۱۲ سالگی
  2. اوان نوجوانی ۱۲ تا ۱۵ سالگی
  3. اواخر نوجوانی ۱۵ تا ۱۸ سالگی

معمولا در دوره ی پیش نوجوانی برای دختر ها و دوره ی نوجوانی برای پسر ها پدیده ی بلوغ اتفاق می افتد . قبل از پیدایش چنین حالتی برای هر رو جنس علایمی ظاهر می شود که نشانه ی بوجود آمدن شرایط لازم بری گام نهادن فرد در مرحله بلوغ جنسی است .


برای مشاهده مطالب بیشتر روی لینک زیر کلیک نمایید.

منبع : مشاوران هیروو



نوع مطلب : روانشناسی نوجوان 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()